
Sådan optimerer Magnus Klaris til gravel løb
Share
Optimering til Gravel løb
Med Magnus Bak Klaris:
Når man ser Magnus Bak Klaris til et gravel løb, ligner han én, der har kørt grus i årevis. Men faktisk kommer han fra landevejen – og det præger den måde, han griber sin gravel-satsning an på. I podcasten Gravel Ræs fortæller han, hvordan erfaringerne fra landevejscykling har givet ham et forspring på gruset, og hvordan han tænker aerodynamik, energioptimering og små detaljer, som mange gravelryttere måske glemmer.
“Det handler om at tage de lavthængende frugter fra landevejen med ud på gruset,” siger Magnus.
Aero på gravel? Ja, det betyder noget
Mange forbinder aerodynamik med enkeltstart og WorldTour – ikke støvede skovveje og brede dæk. Men ifølge Magnus er det en fejl. I gravel løb, hvor gennemsnitsfarten ofte ligger omkring 35 km/t og med jævnlige stræk over 40 km/t, kan selv små aero-justeringer give store besparelser.
“Selvom man kører gravel, og selvom man kører 35 i snit, så har du stadig nogle perioder, hvor du kører 40-45 km/t. [...] Det kan godt flytte 10 watt,” forklarer han.
Magnus nævner enkle ting som at bruge aerodynamiske strømper og tætsiddende tøj, undgå flagrende jakker eller store sko, og tænke lidt over kropsposition – også selvom man ikke sidder i bøjlen som på landevejen.
Rullemodstand og dækvalg – grus er ikke asfalt
Et andet område, hvor Magnus trækker på landevejserfaringen, er i forståelsen af underlaget. Rullemodstand spiller stadig en stor rolle på grus, men det opfører sig anderledes end asfalt. Det handler om at finde det rette dæktryk og de rette dæk til underlaget – og især at turde eksperimentere.
Han siger:
“Jeg lytter til dem, der er gode i skoven – for på ujævnt terræn gælder der andre regler end på landevej.”
Denne tilgang – at kombinere aerodynamisk forståelse med en åbenhed over for gravelens særpræg – gør, at han kan finde en fordel i både teknik og udstyr.
Ernæring – en nøglefaktor på de lange dage
Gravel løb er ofte lange. Mange varer 4, 6 eller endda 10 timer. Det stiller enorme krav til energiindtag, og det er et område, hvor Magnus gerne vil optimere endnu mere.
“Når man kommer over fire timer, hvor man kører alt hvad man kan, så gælder det bare om at indtage så meget som muligt.”
Han peger på at ryttere, der træder mange watt, har et endnu større behov for energi – men selv dem, der ikke er blandt de største motorer, har meget at hente ved at nørde lidt med kulhydrater, gels og timing.
Tre lavthængende gravel-optimeringer fra Magnus Klaris
Magnus peger på tre områder, hvor mange gravelryttere kan blive skarpere:
-
Aerodynamik: Tætsiddende tøj, strømlinet udstyr og bevidsthed om position
-
Rullemodstand: Eksperimentér med dæktryk og dækvalg til det konkrete løb
-
Energiindtag: Træn dit mave-tarmsystem og sigt efter at indtage flere gram kulhydrat i timen
Det kræver lidt indsats, men kan være forskellen på at hænge på – eller køre i vinden alene.
Hør hele episoden med Magnus
Vil du høre hele samtalen og få flere perspektiver på gravel, træning og optimering?
🎧 Lyt til episoden med Magnus Bak Klaris i podcasten Gravel Ræs – en dansk gravel podcast for alle, der elsker grus, gear og gode samtaler.
Magnus Bak Klaris søger med gravel
Find et gravel løb
Er du på udkig efter dit næste gravel løb. Find inspiration her: Gravel løb 2025